- Latinsky objekt;
- předmět je rozvíjející větný člen;
- nejčastěji rozvíjí slovesa, někdy i přídavné jméno (zřídka);
- Ptáme se na něj pádovými otázkami mimo 1. a 5. pádu;
- u předmětu určujeme i jeho pád;
- předmětem bývá nejčastěji podstatné jméno, přídavné jméno, zájmeno, číslovka a někdy i infinitiv slovesa;
- předmět rozlišujeme na holý (navrhl automobil), rozvitý (navrhl tvary automobilů) a několikanásobný (navrhl automobily a letadla).
Vyjádření předmětu ve větě
a) Podstatným jménem
Chlapec slepil letadlo. (Zde je předmět ve 4. pádě a jedná se o podstatné jméno)
b) Zájmenem
Letec jej zamířil. (Zde je předmět ve 2. pádě)
c) Číslovkou
Zaslechl jsem mluvit obě.
d) Přídavným jménem
Ukázal silnému svou vychytralost.
e) Příslovcem
Silnice domů byla rozbitá
g) Infinitivem slovesa
Odmítl vzdát se.
Příklady předmětů ve větách
Předmět se vždy zapisuje pod svým řídícím členem, takže v grafickém návrhu bude níže:
Pytel je plný mouky.
Sledujeme zvířata. (V této větě je nevyjádřený podmět, i přesto ho ale do grafického návrhu píšeme)
Chlapec mluvil o škole.
Cukrář si hraje s dortem.
Příklady několikanásobných předmětů ve větě.
Prodavač vyprávěl zákazníkům o zboží.
Sledoval sport a zprávy.
Předmět – testy
fdf